Leta i den här bloggen

torsdag 13 oktober 2011

Lammkålpudding


Den här kålpuddingen gjorde jag i måndags. Den blev helt fantastiskt god. Jag har utgått från Leif Mannerströms som är en av mina husgurus. Jag bytte bland annat ut blandfärsen till Lammfärs och la till lite kryddor men drog ifrån lite annat. Den är lite pillig men den är verkligen värd besväret!!!


Ingredienser:

800 g Lammfärs
1 vitkålshuvud
1 gul lök
2 hackade vitlöksklyftor
smör till stekning
1 kokt kall potatis eller motsvarande mängd mos
2 dl mjölk
1 dl ströbröd
2 ägg
1 msk finhackad färsk rosmarin
6 msk Kikkomansoya
2 msk sirap
2 msk konc. kalvfond
2 msk smält smör
salt och peppar
Gör så här:
Skär ut stocken ur kålhuvudet och förväll det i lättsaltat vatten 15 min. Ta upp kålhuvudet med en hålslev och lossa försiktigt fina blad. Skär bort den hårda mitt­nerven på varje blad och lägg dem åt sidan så länge.
Sätt ugnen på 200°. Skala och finhacka löken och vitlöken, finhacka kålres­terna och fräs allt i lite smör. Mosa potatisen med en gaffel. Blanda mjölk, rosmarin och ströbröd med potatismoset och den frästa lök- och kålblandningen. Låt stå och svälla ca 10 min. Blanda smeten med köttfärsen, äggen, sojan, sirapen och kalvfonden. Salta och peppra. Rör om hastigt till en lös smet. Provstek ev. en liten klick för att smaka av kryddningen.
Bryn kålbladen hastigt i lite smör. Smörj en form med löstag­bar kant väl (det går bra med en ugnssäker form också men det blir snyggare med en med löstagbar kant), varva kålblad och färs. Börja och avsluta med ett la­ger kålblad. Pensla med smör, peppra samt pudra över en nypa salt.
Grädda i mitten av ugnen 40 -45 min. Sätt gärna en plåt under om det skulle läcka ut lite buljong ur formen. Låt puddingen sätta sig några min. innan du tar loss kanten. Flytta försiktigt över den på ett varmt fat. Slå lite av den heta skyn runt om. Servera genast med kokt potatis, resten av skyn i en såssnipa, pressgurka och rårörda lingon.


Dagens tips ur Husmodern (1884) Harar


På harar ska man alltid efterse skottsåret, för att vara viss på att de ej äro ihjälslagna eller sjelfdöda, ty blott köttet af skjutna harar smakar gott. Unga harar äro bättre än gamla och igenkännas derpå, att när man drager ut öronen, huden mellan dem drager sig i veck; på gamla harar är huden fastväxt vid hufvudet.

onsdag 12 oktober 2011

Min ölbryggarutrustning

Jag har ju helt fastnat på det här med att brygga öl. Och efter Öl och whiskey mässan i fredags så blev jag sugen på att göra en American pale ale. Jag gillar verkligen den där citrustonen som finns i amerikansk humle. Jag har en del malt kvar efter mina senaste bryggningar. Jag använder mig av ett program på datorn som heter Beersmitth och konstruerar ett eget recept ut efter de malter jag har kvar hemma. Jag valde stilen american pale ale och då finns det diagram som visar att man ligger rätt ang styrka, bitterhet och färg. Sen skriver man bara ut receptet.


Jag börjar med att väga upp malten och krossar den i min kvarn som jag driver med min borrmaskin

Jag har en 30 liters kastrull med falskbotten och tappkran. Jag häller kokande vatten i den för att den ska vara varm för att inte stjäla värme från malt och vatten.
Jag har i malten. Sen använder jag Beersmithprogrammet till att räkna ut temperatur och mängd vatten som behövs för att mäsken ska nå 65 grader. 
Nu ska mäsken hålla den temperaturen i 75 min. Jag isolerar kastrullen med några gamla täcken
Efter 75 min ska mäsken upp till 75 grader för att mäska ut. Då använder jag den uträknade mängden vatten för det. 
Sen ska sockret lakas ur mäsken. Jag öppnar kranen på kastrullen och fångar upp de första literna vört och slår tillbaka dem i mäsken. Mäskbädden fungerar som ett filter och filtrerar vörten. Jag har ytterligare hett vatten på spisen som jag slår på mäsken eftersom för att få med allt socker från mäsken.

Jag fick ut ungefär 23 liter vört. Nu ska det på spisen för att kokas i 60 min. När det kokat upp har jag i den första humlen. Det är den som gör bitterheten. Sen har jag i humle efter tex 30 och när det bara är 1 min kvar för arom och smak.

Sen ska vörten kylas ner till 20 grader och ju fortare det går desto mindre föroreningar får man.

Till sist ska det vörten i jäskärlet med jästen och jäsa i 14 dagar för att sedan tappas på flaska.
Innan man har ölen i flaskan tillsätter man socker för att det ska jäsa lite till i flaskan. På så sätt får man kolsyran i ölen. Sen ska det stå ett par veckor till. Sen får man njuta!!!!

Dagens tips ur Husmodern (1884) Oxgommar

Oxgommar kokas i buljong eller vatten med litet hel peppar, ingefära och litet salt. Då de känns mjuka upptagas de och skrädas väl, samt skäras i nätta bitar, eller strimlor. Spadet silas. Färskt smör fräses med litet mjöl, hvarefter buljongen slås derpå och vispas väl om. Såsen afredes med 2-4 äggulor, efter behof, som vispas med en sked buljong, kryddättika och socker, eller vin, men får ej koka. Gommarne iläggas och skakas deri tills de äro varma. Har man tillgång på tuppkammar förvällas de så att skinnet kan afdragas och kokas sedan med gommarne, som förut är sagdt. (....) Denna ragout, antingen på oxgommar ensamt, eller blandad, som här är sagdt, passar bäst till mellanrätt, eller fisk och före grönsaker med kött.

tisdag 11 oktober 2011

Mjölksyrade rödbetor


 Tidigare i höstas gjorde jag 10 liter surkål. Jag lyckades väldigt bra med den. Så nu var jag sugen på att syra andra saker. Valet föll på rödbetor som nog är min favorit rotsak. Men hållbarheten är kortare på dem så jag nöjde mig med att bara göra 2 liter.

Till en 2 liters glasburk med spännlock behövs:
1,5 kg skalade rödbetor
150 g vitkål
1 tsk kummin
några pepparrotsbitar
15 g salt
2 msk vassla (Låt bi- och dofilus yoghurt rinna av genom ett kaffefilter)

Sterilisera glasburken i ugnen på 125° C i 15 min och låt den svalna.
Väg upp saltmängden och kummin. Skala rödbetor, väg upp vitkål och skala och skär pepparroten i bitar. Riv betorna och kålen på den grova sidan av rivjärnet. Varva det rivna med salt, kummin och pepparrot i burken. Pressa och knåda det olika lagren så det vätskar sig. Stäng locket och låt burken stå i 18-20° C i 2 veckor. Ställ den kallt och njut av en mycket nyttig rätt.

Det finns  bra burkar med spännlock på Ikea som är mycket billiga. Det måste vara spännlock för annars kan inte koldioxiden som bildas pysa ut och då kan burken sprängas. Om man inte vill ha rosa händer så är gummihandskar ett bra tips!


Dagens tips ur Husmodern (1884) Sofrummen


Barnens sofrum bör alltid gränsa intill föräldrarnes. De unga flickor man vanligen måste använda till barnsköterskor sofva oftast hårdt och kunna ej lära sig att somna och vakna omigen många gånger på natten. Oftast vakna de knappast ens om barnet gråter, och man måste ruska dem för att få lif i dem. (....) Visserligen blifver då föräldrarnes nattro störd, men deraf dö de dock ej, medan barnen nog kunna stryka med om det faller barnpigan in att genom öppet fönster i timmar samspråka med en kurtisör (....)

måndag 10 oktober 2011

Dagens tips ur Husmodern (1884) Råttor.


Bästa medlet mot råttor är kattor, men den olägenheten att dessa senare i rum, der matvaror förvaras, göra lika mycket skada som sjelfva skadedjuren, kan hvarken fördöljas eller afhjelpas. Igelkottar äro snälla råttfångare och ugglor likaså och kunna hållas öfverallt der matvaror finnas, men råttorna sky ej dessa fiender så som katten.